Air Greenland podpisało umowę z firmą Carlyle Aviation Partners dotyczącą leasingu airbusa A320neo, który ma dołączyć do floty od letniego rozkładu lotów w 2027 r. Umowa leasingowa obowiązywać będzie przez sześć lat z opcją przedłużenia na kolejne lata i daje linii elastyczność w obsłudze nowej trasy między Ilulissat a Kopenhagą, jednocześnie stanowiąc uzupełnienie dla rejsów A330neo.
A320neo zostanie dostarczony w grudniu 2026 r. i dostosowany do latania w warunkach grenlandzkich. Potrwa to kilka tygodni i oczekuje się, że wejdzie do służby wiosną 2027 r., tuż przed pierwszym szczytem sezonu na nowym lotnisku w północnej Grenlandii, które ma zostać otwarte pod koniec 2026 r.. Nowy port lotniczy Ilulissat będzie posiadał pas startowy o długości 2 200 metrów, a A320neo będzie obsługiwać zwiększoną przepustowość, którą umożliwi nowe międzynarodowe lotnisko.
- Czas dostawy nowych samolotów Airbusa wynosi obecnie około 6-7 lat, dlatego zdecydowaliśmy się na leasing samolotu, aby był gotowy, gdy zostanie otwarte nowe międzynarodowe lotnisko w Ilulissat oraz aby uzyskać elastyczność finansową, ponieważ trasa, na której będzie latał, jest zupełnie nowa - powiedział Jacob Nitter Sørensen, prezes i dyrektor generalny Air Greenland.
Baza techniczna i szkolenia
A320neo będzie miał bazę technicznej obsługi technicznej w Kopenhadze. SAS już konserwuje A330-800 Neo Air Greenland, Tuukkaq, więc ma sens, aby mieć umowę o obsłudze technicznej A320 z SAS oprócz A330.
Nowy samolot będzie pilotowany przez załogi Air Greenland i pomalowany w charakterystyczny czerwony kolor z logo firmy. Ważną zaletą rodziny samolotów Airbusa jest to, że piloci i personel pokładowy mogą obsługiwać zarówno A330neo, jak i A320neo na tej samej licencji. Załogi szerokokadłubowej maszyny będą zatem mogły również latać nowym samolotem A320neo, uzupełnionym o przeszkolone załogi z samolotów Dash-8.
Tutaj warto dodac, że piloci, którzy są wyszkoleni i latają na A330 mogą rozpocząć swoje przygotowania do lotów maszyną A320neo przechodząc tylko kursy Cross Crew Qualification (CCQ) z różnic w obydwu samolotach. Opcja daje znaczną redukcję kosztów dla przewoźników, ponieważ szkolenie w różnicach maszyn nie wymaga korzystania z pełnego naziemnego symulatora lotów. Pozwala to na zmniejszenie o 65 proc. czasu szkolenia pilotów do zaledwie ośmiu dni, w porównaniu do standardowego okresu szkoleń. Wspólny type rating pozwala także na stworzenie grupy pilotów, którzy mogą latać zarówno A320neo jak i A330neo w koncepcji Single Fleet Flying (SFF), która zwiększy elastyczność planowania operacyjnego.
- Mamy duże nadzieje związane z nową trasą do Ilulissat i postrzegamy umowę leasingu jako katalizator ekscytujących możliwości w naszej sieci połączeń. Nie mniej ważne jest to, że będziemy mogli dostosować pojemność między większymi samolotami A330neo i mniejszymi A320neo. Nowo wydzierżawiony samolot będzie utrzymywał wspólny typa rating z naszym A330neo, zapewniając wydajność operacyjną, elastyczność pilotów i bezproblemową integrację z naszą flotą. Jest to kluczowy krok w kierunku wzmocnienia niezawodności, zrównoważonego rozwoju i gotowości na przyszłość naszej linii - dodaje Sørensen.
Linia i jej flota
Air Greenland (dawniej Grønlandsfly) to grenlandzkie linie lotnicze z siedzibą w Nuuk. Obsługują połączenia wewnątrz Grenlandii oraz dwa zamorskie do Kopenhagi i Rejkiawíku. Głównym węzłem stał się obecnie port lotniczy w Nuuk.
Flota Air Greenland składa się z 10 samolotów: jednego airbusa A330-800, jednego beechcrafta B200 King Air oraz ośmiu De Havillandów Dash 8-200. Przewoźnik oczekuje na dostawę dwóch samolotów: jednego airbusa A320neo oraz jednego beechcrafta B200 King Air. Oprócz samolotów grenlandzka linia posiada także 26 śmigłowców: osiem maszyn Bell 212, dziewięć airbusów H135, siedem H155 oraz dwa H225.